18. januar 2020

Holdturneringen

4-mandsrække 3: Endnu et lokalopgør.

I tirsdags spillede tredjeholdet igen mod Jerne. Denne gang mod Jerne 2. Efter 4-0 nederlaget mod Jerne 1, var håbet og forventningen noget større denne gang. Efter den forv. score (2,11-1,89) skulle holdene da også være ret jævnbyrdige, hvilket resultatet 2-2 også bekræftede.

Thomas Jøker tabte til Carsten Klint Sørensen på 1. brættet medens Henrik Krüger vandt over Ib Klitaa på bræt 2. Jørgen Tranberg mod Henning Jensen og Claus Rasmussen mod Karsten Spangsbjerg endte begge remis.

18. januar 2020

Holdturneringen

Mesterrække 2: En pose blandede bolsjer.

I mandags spillede andetholdet ude mod Fredericia 3, et hold med omtrent den samme score som os. Vi var dog på papiret favoritter med en forventet score på 2,77-5,23.

Fire af de øverste fem brætter var meget jævnbyrdige, her tabte vi dog 3 af 4. På de resterende brætter var vi favoritter og scorede, da også 3 af 4 mulige points her. Resultatet 4-4 var i underkanten, men spillet var vist ikke til mere.

Michael Rozenfeld, Bent Radoor og Andreas Kinch vandt, Thomas Jøker og Hans Viborg spillede remis medens Lars Husum, Jesper Lahn og Ricardo Aramburu tabte. Holdet ligger fortsat på en fjerdeplads med 17½, tæt på Ribe, Fredericia og Springeeren, der er hhv. nr. 2, 3 og 5. Kolding er nr. 1 med 23 points, men mangler at spille mod både Ribe og Fredericia.

15. januar 2020

Holdturneringen

2. division: Igen en storsejr til ESF.

Af Lars Wilton Pedersen.

Divisionsholdet fik ram på deres onde ånd fra sidste år, VIBY, holdet som egentlig fratog os oprykningen i sidste runde af daværende turnering – i år blev det en fin,fin sejr på 6½ - 1½ og det betyder rent faktisk, at vi nu er 5 points foran med 3 runder igen!

Vores to topbrætter gjorde et godt stykke arbejde og fik arbejdssejre hjem. Hans i dagens længste parti - en Stonewall med ham som hvid. I en lidt låst stilling smed han kongen op på d4, selvom der var flere officerer på brættet - rolig nu - Hans havde styr på det.

Ove på 3 bræt led sit første nederlag - ofrede korrekt en kvalitet, men fortsættelsen var vist gået i glemmebogen - det hænder for selv de bedste - kom igen Ove!

Iver vandt et fejlfrit parti på 4. bræt - hans brikker stod optimalt og med et par unøjagtigheder slog han til som en klapperslange 1-0.

Torsten på 5, bræt afslog remis og vandt en god sejr - faktisk demonstrerede han sine ord som holdleder: "Spil partierne ud", så det gjorde han!

På 6 og 7 bræt mod lavere ratede spillere sad så de to Tysklandsfarere, Wilton og Bønnelykke. Førstnævnte stod rigtig godt efter åbningsfasen med de hvide brikker. 2-3 unøjagtigheder gjorde at stillingen tippede over til sorts fordel og sluttelig tilbød jeg remis, hvilket blev modtaget - og gudskelov for det - jeg stod faktisk som en pose nødder. Ole Bønnelykke fik også en arbedssejr hjem. Tror faktisk han hele vejen igennem havde en lille, men klar fordel. Spørgsmålet var om det kunne vinde - Ole blev ved og det gav pote - godt Ole!

Henrik på 8 bræt fik flået sin modstander - han ofrede vist ikke noget men tog nogle brikker og dem som modstanderen havde tilbage stod helt forkert - alligevel blev der spillet videre og med sådan en sort stilling, ja så må man være glad ved spillet. Godt Henrik!

Men her lang tid efter matchen tænker jeg stadig på Hanses flotte kongevandring til d4! (red.: se nedenfor). Positionel overspilning mod en ellers hårdfør modstander. Jeg bør retfærdigvis nævne, at Viby har været hårdt ramt med frafald i toppen. Brdr. Kjær og unge Jesper som for år tilbage døde af en svulst i hjernen - 2200 folk alle tre!

D. 26/ 1 gælder det så SK1968, Aarhus og de gode takter må da gerne fortsætte - det ligner avancement!

Af Torsten Lindestrøm.

Esbjerg Skakforening vandt en storsejr i 4. runde i årets divisionsturnering over Viby. Det blev en overbevisende sejr på 6½-1½.

Før sæsonen holdt 1. holdet et holdmøde, hvor vi aftalte så vidt muligt at spille partierne til ende. Med andre ord ikke at tilbyde eller tage imod remistilbud med mindre, at der er en god grund dertil. Vi er favoritter i alle matcher (især efter John Rødgaards tilgang) og strategien bunder i, at den bedste spiller ofte vinder til sidst, selvom det undervejs måske ser helt lige ud. Denne match var et godt billede på dette. Det så længe meget lige ud i partierne på 1, 2, 3, 5 og 7 bræt men i sidste ende vandt vi disse partier med 5-0!

For Skakforeningen vandt John Rødgaard, Hans Buus Pedersen, Iver Poulsen, Torsten Lindestrøm, Ole Bønnelykke og Henrik Tranberg Jensen mens Lars Wilton Pedersen spillede remis.

Topscorer for holder er Hans Buus Pedersen og Iver Poulsen, der begge har scoret 3½/4. Esbjerg Skakforening fører nu rækken suverænt og ligger dermed til at rykke op i 1. division.

Næste runde spilles søndag den 26. januar kl. 12, hvor SK1968 fra århus er modstanderen. Denne match spilles som sædvanligt på Rybners Tekniske Gymnasium, Spangsbjerg Møllevej 72, 6700 Esbjerg.

Se gruppen samt enkeltresultater.

Hans Buus Pedersen har sendt afslutningen af sit parti med kongevandringen.

Hvid: Hans Buus Pedersen, ESF
Sort: Lars G. Hougaard, Viby Sk.

noter af Hans Buus Pedersen

8. januar 2020

Klubturneringen

Første runde er spillet i 3. klubturnering, der har deltagelse af 17 spillere.

Se grupper og resultater.

7. januar 2020

Årets første træk

Den årlige hurtigskakturnering i Herning - Årets første træk - havde i år deltagelse af Henrik Tranberg Jensen og Andreas Kinch fra ESF.

Henrik deltog i Basis 1, hvor han med 4½/7 blev nr. 3. Andreas deltog i Basis 4, hvor han blev nr. 6 med 3/7.

Vinder blev - lidt overraskende - FM Andreas Wiwe, Jetsmark, som vandt med 6/7 - et helt point foran GM Allan Stig Rasmussen og FM Finn Pedersen, begge med 5/7.

Se resultater.