Seneste nyheder

5 Tirsdage

Der blev lige præcis tre grupper, og der er trukket lod.

Se grupperne.

4. Klubturnering

Sidste runde i klubturneringen er spillet.

Sidste runde i Mesterklassen blev der leveret kampskak og alle partier fandt en afgørelse. Gruppen blev vundet af Tobias Iversen med 4/5 foran Husum med 3/5. Tobias bliver dermed blev nr. 3 (han tabte indbyrdes mod Sauran i anden runde) i kampen om klubmesterskabet, der blev vundet af Tobias Simon Lindgaard.

Basis 1 blev vundet af Thomas Jøker med 4/5 foran Christoffer med 3½/5..

Hurtigskak i Espergærde

Af Andreas Kinch

Lørdag 27/4 afholdte Espergærde Skakklub en hurtigskakturnering. De kaldte den Store Bededags Hurtigskak, af respekt for den sløjfede helligdag. Jeg synes det er sjovt at tage til turneringer længere væk end normalt, hvor man der møder nye/ukendte modstandere. Og da jeg gerne ville se Teknisk Museum i Helsingør var det bare med at komme afsted. Turneringen blev spillet i Espergærde bibliotek.

Det var en åben gruppe, hvor man jo kan møde hvem som helst, bare man har nogenlunde samme antal points. Og det holdt da også stik i mit tilfælde:

I 1. runde mødte jeg 6-årige Vilje Bjerregård Hagen og i 7. runde mødte jeg Ole Bøgh Larsen!

Jeg var en anelse ked af at vinde over Vilje Bjerregård Hagen, men hendes far IM Andreas Skytte Hagen fortalte mig efter spillet, at hun vidste hvad hun gik ind til. Hun skal nok blive god.

2 og 3. runde gav et par korrekte remisér.

I 4. runde tabte jeg efter et optimistisk angreb (4 springerspil,hvor jeg på et tidspunkt prøvede med g4) som endte med at koste 3 bønder og gav en ret vild stilling som jeg til sidst tabte. Efter partiet var vi begge enige om at det havde været rigtig sjovt og spændende.

5 og 6. runde gav 2 gevinster og de var ret korrekte, så vidt jeg og mine modstandere kunne bedømme.

Så kom 7. runde og der skulle jeg møde Ole Bøgh Larsen, som tidligere har vundet Helsingør-mesterskabet i hurtigskak og også er tidligere senior DM for +65 spillere i hurtigskak. Hans rating sagde 2207 og min forventede score sagde 0,05. Det var sidste runde og jeg tror det var godt for mig! Turneringen havde været i gang i 7 timer og han så en anelse træt ud.

Han spillede hvid og partiet startede med 1.e4,c5 2.Sf3,Sc6 3.d4,cxd4 4.Sxd4,e5 5.Sb5,a6 6.Sd6+,Lxd6 7.Dxd6,Df6 8.Da3. Jeg har aldrig spillet 5.-a6 før så det var helt nyt! Det jeg husker efterfølgende fra partiet er at han rokerede langt, og jeg rokerede kort. Han pressede mig meget og vandt 2 bønder.

Hans dronning blev stående på a3 i lang tid. I mellemtiden fik jeg doblet tårne i B-linien. Jeg tror at han pgr. træthed fik spillet et unøjagtigt træk hvorved jeg efter en trækfølge vandt hans dronning for et tårn og en bonde. Det var her jeg pludselig begyndte at tro på det umulige; en sejr. Den var dog slet ikke hjemme endnu. Han havde tårn og 3 bønder for min dronning.

Hans ene bonde var en fribonde, men jeg fik spillet det således at jeg kunne slå hans nye dronning på d8 med min egen dronning og i næste træk få min egen fribonde forvandlet på h1. Derefter var der lidt mere styr over sagerne fra min side, men det var virkelig nervepirrende.

Da han gav op havde jeg svært ved at underskrive spillerkortene, fordi jeg rystede på hænderne. Jeg er glad for jeg mødte ham i sidste runde. Hvis jeg havde mødt ham tidligere i turneringen, havde han sikkert kørt mig over.

Det var en rigtig god turnering for mig; jeg vandt 72 hurtigskak-rating points og 200 kr + en flaske Italiensk rødvin.

Og om søndagen var det rigtig godt vejr, så jeg tog på sightseeing i Helsingør. Kronborg Slot, Søfartsmuseet og Teknisk Museum.

26. april 2024

Klubturneringen

I tirsdags blev der spillet to partier i klubturneringen.

Grp.Hvid SortRes.
MSvend Madsen-Sebastian Gråbæk1 - 0
B1Thomas Jøker-Andreas Kinch½ - ½

Se grupperne

Resultaterne havde især betydning i Basisgruppen, hvor Jøker, Vinther og Tranberg nu alle har 3/4 inden sidste runde, hvor bl.a. Jøker og Tranberg mødes.

21. april 2024

4. Klubturnering

Efter fire runder og indbyrdes remis føres Mester af Tobias Iversen og Lars Husum, begge med 3/4. De følges tæt af Bent Radoor med 2½/4. I Basis 1 har Christoffer Vinther og Jørgen Tranberg begge 3/4 og umiddelbart efter følger Thomas Jøker med 2½/4. Jøker har dog et hængeparti mod Kinch i baghånden.

12. april 2024

4. Klubturnering

3. runde gav 3 remisser i Mester. Iversen, Husum og Radoor har alle 2½/3 og de tre resterende alle en ½. I basis 1 vandt Vinther over Tranberg og fører med 2½/3 foran Tranberg og Jøker, der har 2/3. Jøker har dog et hængeparti mod Kinch i baghånden.

Se resultaterne.

...tidligere nyheder er flyttet til Arkivet.